Ambient Scenting & Consumentengedrag
Waarom is de reukzin zo krachtig?
Wanneer er een geur in de lucht hangt, reist deze via het reukorgaan in uw neus rechtstreeks naar het corticale deel van uw hersenen. Op deze manier reageren geuren direct op uw emoties en bijbehorende sensaties, zonder tussenkomst van andere delen van de hersenen die emoties verwerken. Uw denken en gevoel worden dus beïnvloed door geuren, zonder dat u zich daar bewust van bent.
Dit verklaart waarom geur zo’n krachtige emotionele en zintuiglijke trigger kan zijn: het raakt diep in uw hersenen, zonder de tussenkomst van enige bewuste gedachte.
Het gebruik van geuren in marketing
Wanneer het gaat om het gebruik van geuren om klanten te bereiken, is het beste wat u kunt doen geur gebruiken om een emotionele verbinding te creëren met een positief gevoel of gebruik te maken van al bestaande positieve gevoelens. Tenslotte, associëren we niet allemaal bepaalde geuren met een herinnering? Of, nog beter: heeft u ooit dat gevoel gehad dat u iets rook en uw gedachten automatisch teruggevoerd werden naar een herinnering waarvan u zich niet eens realiseerde dat u die met die geur had verbonden?
Geuren kunnen in marketing op vele manieren gebruikt worden. Ten eerste is het belangrijk te begrijpen dat geuren meer doen dan alleen iemands geheugen opfrissen. Ze zorgen ervoor dat iemand zich goed voelt en verbeteren iemands algemene stemming. Dit kan op zijn beurt het koopgedrag veranderen. Dit inzicht leidde tot de creatie van een geheel nieuwe tak van marketing: geurbeleving.
Soms is marketing via bepaalde geuren preventief. Dit werd inderdaad voor het eerst ontwikkeld toen hotels worstelden met het maskeren van de geur van sigaretten die achterbleef bij rokende gasten. Al snel ontdekten ze echter dat ze niet alleen reactief hoefden te zijn als het ging om geuren, maar ook proactief konden zijn. Als gevolg daarvan werd hotel scenting een specifieke industrie. Zoals Conde Nast Traveler opmerkte, hebben veel hotels hun eigen “signature scents” ontwikkeld, ontworpen om dezelfde beleving op te roepen en daadwerkelijk hun merk te versterken. Er zit enorm veel werk in hotel geurmarketing, aangezien deze geuren van bijzonder belang zijn voor multinationale hotelketens.
In brede zin worden geuren ontwikkeld op basis van uitgebreid onderzoek, fysieke bezoeken en locatie-specifieke factoren. Een geur moet aangenaam en uitnodigend zijn, maar niet zo overheersend dat dit het enige is wat iemand opmerkt wanneer hij of zij een locatie binnenkomt.
Meer dan wat ook moet een geur consistent zijn om een positieve emotionele verbinding te creëren tussen de geur en het merk. Passend gebruik van deze geur kan helpen een emotionele reactie op te roepen.
Geuren gebruiken om gedrag te veranderen
Vaak zijn geuren specifiek bedoeld om merken te versterken door geuren te creëren die een toevoeging zijn aan de producten van een winkel. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Het is het melden waard dat experts hebben vastgesteld dat geuren niet noodzakelijk een emotionele reactie of verbinding hoeven te creëren om effectief te zijn. Geurbeleving kan, wanneer het op de juiste manier wordt toegepast, helpen om geld uit de portemonnee van een klant te halen. Eén manier is door geuren te gebruiken om specifieke producten te promoten: meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat het vullen van een fysieke locatie met de geur van een product, zoals koffie, de verkoop van dat product daadwerkelijk kan verhogen. Andere geuren kunnen ertoe leiden dat iemand langer in een winkel blijft of meer geld uitgeeft. De juiste geur kan er zelfs voor zorgen dat iemand denkt dat een product van hogere kwaliteit is, en daardoor bereid is een hogere prijs voor dat product te betalen.
In deze zin is het juiste gebruik van geuren en marketing absoluut opmerkelijk. Goed toegepaste geuren kunnen mooie herinneringen creëren en subtiel het gedrag van klanten beïnvloeden.
Professionele geuroplossingen
Het idee achter professionele geurmarketing zou nog maar een paar jaar geleden absurd hebben geleken, maar het is nu een marketinggebied dat steeds prominenter wordt.
Als u geïnteresseerd bent om te profiteren van deze vorm van marketing, neem dan contact op met de SCENTLINQpro vertegenwoordiger in uw regio, of klik hier om nu informatie aan te vragen.
Ontdek hoe wij uw merk kunnen versterken…
In een tijd waarin consumenten zich steeds bewuster zijn van hun merkkeuzes, is het voor retailers essentieel om de juiste strategieën in te zetten.
Ontdek hoe wij u kunnen helpen een emotionele connectie te creëren met behulp van geur – een krachtig instrument dat grote impact kan hebben op uw merk en uw resultaten.
Neem Contact Op