Hoe geur marketing uw bedrijf kan veranderen
Mensen winkelen met hun zintuigen. Ze kijken naar de verpakking en het product. Als een artikel bedoeld is om zacht te zijn, zoals een deken, gebruiken ze hun tastzin. Onze geur is ook een belangrijk onderdeel van hoe een consument winkelt. Stel je voor dat je een winkel in een winkelcentrum binnenloopt die make-up verkoopt en geen parfum ruikt. Geloof het of niet, maar dit is een marketingtactiek. Het werkt ook niet alleen bij winkels die parfum en eau de cologne verkopen.
Hoe geur marketing werkt
Denk maar eens aan een bakkerij. Ze bakken niet alleen voor geur marketing, maar de geur van versgebakken koekjes en brood verleidt mensen tot kopen. Makelaars gebruiken geur bij het inrichten van een huis. En dit zijn nog maar een paar voorbeelden. Er is een reden waarom het werkt.
Een positieve geur stimuleert iemands zintuigen. Als het een aangename geur is, helpt het bij het creëren van een positieve ervaring voor de consument. Als dit de eerste keer is dat de klant in de winkel komt, heeft dit een sterke invloed op het gevoel van de klant over uw bedrijf. Als een klant eenmaal een vaste klant is, verwacht hij automatisch die geur als hij door de deur loopt. Uiteindelijk kan het een geur worden die ze elke keer dat ze hem ruiken met uw bedrijf associëren. Het doel van geur marketing is om de klantervaring te verbeteren, wat uiteindelijk de verkoop kan stimuleren.
Een bedrijf kan een stemming of thema willen creëren met de geuren die ze gebruiken. Bent u bijvoorbeeld ooit langs een koffiezaak gelopen en heeft een geur geroken die naar koffiebonen, esdoorn of een andere aangename geur ruikt? En een spa? Is het u opgevallen dat u vaak binnenloopt en het ruikt naar essentiële oliën, zoals lavendel of munt? Deze geuren staan bekend als rustgevend.
Sommige bedrijven gebruiken diffusors om een geur te verspreiden. De diffusers verspreiden een lichte geur in de lucht, waardoor klanten zich rustig en blij voelen om in de winkel te zijn. Het kan een geur als lavendel of vanille zijn.
Een bedrijf kan een specifieke geur op verschillende plaatsen in de winkel verspreiden. Zo kan elke klant die binnenkomt de geur ruiken en een verband leggen tussen de geur en het bedrijf.
Het effect van geur op de hersenen
Het belangrijkste concept van geur marketing heeft te maken met hoe de hersenen ontvankelijk zijn voor zintuiglijke prikkels. Als meerdere zintuigen worden gebruikt, helpt dat een klant om een herinnering aan een locatie te vormen en vast te houden. Door die geur buiten het bedrijf te ruiken of er later binnen te lopen, zal de persoon die herinnering opnieuw oproepen.
Het stimuleren van een of meer zintuigen helpt een merk om op een emotioneel niveau contact te maken met klanten. Dit is vooral het geval bij geur. Het limbisch systeem aan de linkerkant van uw hersenen verwerkt geur. Het is verantwoordelijk voor het controleren van emoties en het verwerken van geur. Dit betekent dat er een direct verband is tussen een emotionele connectie en geur. Interessant genoeg is geur de sterkste van uw zintuigen en heeft het de grootste link met het geheugen.
Voordelen
U kunt de verkoop verhogen als u een emotionele connectie maakt met klanten, zoals u doet met geur marketing. Een geur kan zelfs de bereidheid vergroten om meer te betalen voor een merk. Als een ruimte een geur heeft, associëren klanten het met een hogere kwaliteit. U kunt ook merken dat mensen langer in uw winkel blijven als deze een aangename geur heeft.
Gebruik geur marketing om de stemming van klanten te verbeteren. En vergeet niet dat een blije klant eerder geneigd is om geld uit te geven in uw winkel.
De geur van uw winkel wordt onderdeel van de essentie van je bedrijf. Het wordt een vitaal aspect van merkherkenning en draagt bij aan de eerste indruk die klanten van u hebben.
Bewijs
Een aangename geur kan de uitgaven met 20% doen stijgen, zoals blijkt uit een onderzoek van de Washington State University.
In een onderzoek dat werd gepubliceerd in het International Journal of Marketing Studies, verbeterde de omgevingsgeur van een Nike-winkel het winkelplezier en de algemene perceptie van de winkel.
Marktonderzoek door Samsung wees uit dat een consument zijn browsegedrag met 26% onderschat wanneer hij wordt blootgesteld aan een aangename geur. Deze mensen bezochten drie keer meer secties dan degenen die niet waren blootgesteld aan een aantrekkelijke geur.
Citaten:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33329267/
https://www.scientificamerican.com/article/do-scents-affect-peoples/
Ontdek hoe we uw merk kunnen helpen…
Nu klanten zich steeds meer bewust zijn van hun merkkeuzes, moeten hotelmerken ook een goede mix van interne strategieën toepassen.
Ontdek hoe we u kunnen helpen een emotionele band te creëren door middel van geuren die een grote impact kunnen hebben op uw bedrijf en uw merk.
Contact