Wat zit er in een geur? Gelukkige klanten!
Denk eens terug aan de laatste keer dat u een winkel binnenliep. Herinnert u zich de geur die in de lucht hing? Misschien niet bewust, maar het zou goed kunnen dat u met meer aankopen de deur uitging dan u oorspronkelijk van plan was, simpelweg omdat de winkelier een effectieve marketingstrategie toepaste: geurbeleving.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die zich in een uitnodigende winkelomgeving bevinden én daarbij een aangename geur (zoals kaneel of vanille) ruiken, gemiddeld langer binnen blijven. Ze geven bovendien meer geld uit, wat goed nieuws is voor uw omzet.
Wetenschappers ontdekken dagelijks meer over hoe geuren ons gedrag en onze emoties beïnvloeden. In 2004 ontvingen de Amerikaanse onderzoekers Richard Axel en Linda Buck zelfs de Nobelprijs voor hun baanbrekende studie naar de werking van de menselijke reukzin op moleculair niveau. Hun conclusie: onze reukzin heeft directe invloed op onze levenskwaliteit.
Eenvoud wint de dag
Niet elke geur zorgt ervoor dat klanten zich prettiger voelen en meer kopen. Simpele, pure aroma’s zijn vaak effectiever dan complexe, gemengde geuren. Een studie uit 2012 van de Washington State University en de Universiteit van St. Gallen (Zwitserland) volgde 400 shoppers in een woondecoratiewinkel gedurende 18 dagen. Daarbij werden drie geurtoepassingen getest: geen geur, een eenvoudige geur (sinaasappel) en een complexe geur (een mix van sinaasappel, basilicum en groene thee). Wetenschappers hielden vervolgens de winkelgewoonten bij van deze mensen.
Volgens deze studie, gepubliceerd in het Journal of Retailing, zorgden eenvoudige geuren dat mensen zich goed voelden, maar complexere, wellicht overweldigende, geuren bleken voor te veel afleiding te zorgen. De klanten die de eenvoudige sinaasappelgeur roken gaven gemiddeld 20% meer uit dan klanten die een complexe geur of helemaal geen geur roken. Voor winkeliers die hun verkoop willen stimuleren, is dit waardevolle kennis.
Geur, Emotie en Koopgedrag
We weten dat geuren onbewuste, emotionele reacties oproepen. En aankopen doen we vaak meer met ons hart dan met ons hoofd. Winkelen maakt veel mensen gelukkig, het is onze “retailtherapie”. Door met geur op die emoties in te spelen, vergroot u de kans dat klanten positiever naar uw winkel en de kwaliteit van uw producten zullen kijken.
Een onderzoek naar omgevingsgeur richtte zich op ruimtelijke perceptie, hoe klanten de ruimte om zich heen in een winkel of bedrijf ervaren, afhankelijk van de aanwezige geur. Dit onderzoek, getiteld “The Cool Scent of Power: Effects of Ambient Scent on Consumer Preferences and Choice Behavior”, werd gepubliceerd in het Journal of Marketing, een wetenschappelijk tijdschrift met peer-reviewed marketingonderzoek van de American Marketing Association.
De onderzoekers verzamelden resultaten uit zowel laboratorium- als praktijkexperimenten in winkels. Zij concludeerden dat mensen in een omgeving met zogenoemde “warme geuren” zoals kaneel of vanille meer geld uitgeven dan in een omgeving met “koele geuren” zoals pepermunt.
Opvallend genoeg bleek ook dat “warme geuren” ervoor zorgen dat mensen de ruimte om hen heen als drukker ervaren. Dit gevoel van sociale ‘dichtheid’ stimuleert de kooplust. Omdat mensen zich in een menigte vaak minder krachtig voelen, proberen ze dat gevoel van controle terug te winnen door aankopen te doen.
Welke geur is perfect voor uw bedrijf?
Dankzij onderzoeken als deze kunnen wetenschappers geuren beter categoriseren op basis van de emoties die ze oproepen, zoals energie, nostalgie, romantiek, ontspanning of zelfvertrouwen.
Zo werken citrus, basilicum, lavendel en kaneel ontspannend, terwijl rozemarijn, tijm en pepermunt juist verkwikkend zijn. De geur van rozen wordt vaak geassocieerd met geluk en positieve emoties, terwijl kardemom, drop, chocolade en gember eerder romantische gevoelens oproepen. Fruitige geuren zorgen voor een vrolijke, zomerse sfeer en katoen- of linnengeuren roepen een gevoel van frisheid en voorjaar op. Leder ademt weelde en luxe uit, waardoor consumenten zich sneller identificeren met het kopen van een luxueus product, terwijl hout juist verwijst naar aardsheid en betrouwbaarheid.
Ondernemers kunnen de kracht van omgevingsgeuren ook benutten om een winkelruimte groter of juist knusser te laten aanvoelen. Lichte, frisse geuren zoals groene appel, citrus of komkommer laten een ruimte groter lijken, terwijl houtachtige, zoete of kruidige geuren juist een intiemere sfeer creëren.
Kennis en onderzoek rond geurmarketing zijn krachtige hulpmiddelen waarmee ondernemers hun strategie kunnen afstemmen op hun specifieke behoeften en zo een comfortabele, productieve winkelervaring creëren. De juiste geur – warm of koel, eenvoudig of complex, energiek of rustgevend – kan klanten inspireren zich blijer en positiever te voelen.
Vertrouw op de expertise van SCENT::LINQ om de perfecte geur te vinden die inspeelt op de emoties van uw klanten en een onvergetelijke eerste indruk achterlaat van uw bedrijf en producten. Het resultaat: hogere omzetten en meer herhaalaankopen. Al onze formules voldoen aan de internationale veiligheids- en regelgeving (met name in de EU en de VS).
SCENT::LINQ behoort tot de meest toonaangevende geurmarketingbedrijven ter wereld en levert hoogwaardige geurconcepten en full-service geurbelevingsoplossingen. Neem contact met ons op om uw geurmarketingreis te starten, de juiste emotionele verbinding te maken en uw ruimtes te verrijken met de perfecte geurbeleving.
Ontdek hoe wij uw merk kunnen versterken…
In een tijd waarin consumenten zich steeds bewuster zijn van hun merkkeuzes, is het voor retailers essentieel om de juiste strategieën in te zetten.
Ontdek hoe wij u kunnen helpen een emotionele connectie te creëren met behulp van geur – een krachtig instrument dat grote impact kan hebben op uw merk en uw resultaten.
Neem Contact Op