De kracht van geurbeleving in hotels en casino’s
Stelt u zich het volgende scenario eens voor: u loopt een hotellobby binnen en voelt zich onverklaarbaar direct meer op uw gemak, meer thuis. Wanneer het hotel onderdeel is van een internationale keten, gaat u die specifieke geur al snel verbinden met het merk. Elke keer dat u opnieuw een lobby binnenstapt, versterkt dit gevoel van herkenning en comfort.
Dit is bewust zo gedaan. Al tientallen jaren verspreiden hotels en casino’s doelbewust geuren in hun gebouwen om positieve gevoelens op te roepen en kenmerkende geuren te creëren die ontworpen zijn om in te werken op uw brein en u meer positieve associaties met hun merk te laten maken.
Uw neus is een uitzonderlijk krachtig orgaan. Door de manier waarop onze hersenen werken, wordt uw vermogen om dingen te ruiken direct door de hersenen verwerkt, zonder bewuste gedachten of analyse. Dit is de reden dat uw neus en uw vermogen om dingen te ruiken in staat zijn herinneringen en gevoelens op te roepen.
Uw reukvermogen, en het vermogen daarvan om krachtige gevoelens en emoties op te roepen, is niet onopgemerkt gebleven bij marketeers. Beschikbaar onderzoek laat zien dat uw neus een krachtige beïnvloeder kan zijn van consumentengedrag, doordat het klanten stimuleert meer producten te kopen, positiever over een merk te denken en langer in een fysieke ruimte te blijven.
Er zijn echter twee sectoren in het bijzonder die enorm beïnvloed zijn door het idee van geurbeleving: hotels en casino’s. Beide hebben veel werk gestoken in het creëren van kenmerkende geuren en het gebruik van geurverspreiding om bepaalde emoties bij hun klanten op te roepen. Sterker nog, het hele idee van geurmarketing begon praktisch in hotels en casino’s, die het in eerste instantie gebruikten om onaangename geuren te maskeren.
Geurmarketing kan een zeer krachtig instrument zijn. Hier volgt een nadere blik op hoe hotels en casino’s het gebruiken en wat uw bedrijf kan doen om te profiteren van de wetenschap achter geuren.
Professionele geurtoepassing in hotels
Het verspreiden van geur in hotellobby’s is een zeer belangrijk onderdeel geworden van het werk van alle hotels. De juiste professionele geur kan een cruciaal onderdeel vormen van de totale branding, en dat maakt het creëren van een positieve associatie met de kenmerkende hotellobby-geur des te belangrijker.
Hotels streven ernaar om een positieve omgevingsgeur te creëren om vele redenen. Al tientallen jaren hebben hotels specifieke geuren ontwikkeld om hun merk te versterken, waardoor klanten die geur associëren met de positieve emoties die het betreffende hotel hopelijk oproept. Geuren zijn vaak overal hetzelfde binnen een hotelketen, waardoor iemand dezelfde emoties ervaart wanneer hij of zij een hotel binnenloopt, ongeacht waar ter wereld. In die zin kunnen geuren net zo belangrijk zijn voor een merk als hun logo of kleurenschema.
Geuren in hotels zijn doorgaans bedoeld om specifieke emoties op te roepen: rust, comfort en een thuisgevoel. Dit is natuurlijk precies het soort gevoel dat een hotel waarschijnlijk wil opwekken wanneer iemand hun etablissement binnenkomt. Omdat geuren effectief zijn in het opwekken van emoties die aan die geuren verbonden zijn, investeren hotels steeds meer tijd in het creëren van de juiste geur die een klant kan verleiden om positievere gevoelens bij hun merk te hebben en daardoor langer bij hen te blijven.
Geurbeleving in casino’s
De casino-ambiance, net als hotellobby-geur, wordt gecreëerd met behulp van oliën die worden gemengd en in de luchtkanalen van een casino worden verspreid. Van daaruit verspreidt de geur zich over de casinovloer, waar deze subtiel door een bezoeker wordt waargenomen. Dergelijke systemen bestaan al sinds het begin van de jaren 1990.
Het creëren van een goede geur in een casino kan moeilijk zijn, maar met de juiste begeleiding is het mogelijk. Casino’s laten zich vaak leiden door de locatie: geuren binnen een casino doen meestal denken aan het lokale klimaat, waardoor iemand zich meer ontspannen en meer thuis voelt.
Onderzoek naar geuren in casino’s heeft aangetoond hoezeer ze klanten kunnen aanmoedigen langer te blijven en meer geld uit te geven. Zo ontdekte psychiater en neuroloog Dr. Alan Hirsch in een baanbrekend onderzoek uit 1992 dat gokkers meer dan 45% meer geld uitgaven wanneer een casino bewust gevuld werd met een aangename geur. In zijn speculatie over mogelijke oorzaken stelde Dr. Hirsch dat dit kwam doordat de aangename geuren gevoelens bij mensen opriepen die hen meer ontspannen maakten en daarom bereid om meer geld uit te geven.
Recente onderzoeken kwamen tot soortgelijke conclusies. Een studie uit 2010 toonde aan dat betere geuren resulteerden in meer uitgegeven geld aan gokautomaten.
Aanvullende onderzoeken hebben vastgesteld dat casino’s bewust een unieke, kenmerkende geur creëren, een geur die bezoekers eerder zullen associëren met dat specifieke casino. Als het goed wordt gedaan, roept het aangename, positieve gevoelens op, die vervolgens met de geur van dat casino worden verbonden. Over het algemeen is er een breed scala aan aangename geuren die een casino kan gebruiken om hun merk te versterken en bezoekers meer op hun gemak te stellen.
Geurmarketing kan een belangrijk onderdeel vormen van de algehele psychologie die ten grondslag ligt aan de indeling van casino’s. Casino’s staan erom bekend dat ze felle verlichting, geen klokken en geen ramen hebben, met het idee dat al deze factoren iemand waarschijnlijk langer laten blijven, meer laten gokken en uiteindelijk meer geld laten uitgeven. Het creëren van de juiste casino-ambiance is een belangrijk onderdeel van de totale marketing voor casino’s.
Neem contact met ons op om een geur te ontwikkelen die uw merk versterkt.
Ontdek hoe wij uw merk kunnen versterken…
In een tijd waarin consumenten zich steeds bewuster zijn van hun merkkeuzes, is het voor retailers essentieel om de juiste strategieën in te zetten.
Ontdek hoe wij u kunnen helpen een emotionele connectie te creëren met behulp van geur – een krachtig instrument dat grote impact kan hebben op uw merk en uw resultaten.
Neem Contact Op