Volgens onderzoek van Lindstrom (2009) bleek dat als je een afbeelding combineert met een compatibele geur, deze beter wordt waargenomen en onthouden.
Osterberg (2008) stelde dat geur een sterke invloed kan hebben op sfeer, stemming en gedrag, maar om effectief te zijn moet geur duidelijk gekoppeld zijn aan de dienst, situatie of ruimte. Als we naar de volgende uitspraken kijken, heeft geur invloed op mensen. Maar het heeft alleen invloed als mensen zich een bepaald object in combinatie met die specifieke geur kunnen herinneren.
De geurmarketingindustrie en het onderzoek dat deze ondersteunt, claimt veel interessante resultaten voor marketeers. Eén onderzoek ondersteunt dat 84% van de mensen eerder geneigd was om schoenen te kopen (in dit onderzoek schoenen), of ze leuker vond, in een geurende ruimte. Er werden positieve interactie-effecten gevonden op winkelgedrag, plezier en tevredenheid wanneer het type geur en muziek met elkaar werden gecombineerd.
Wanneer zowel de geur als de muziek laag of hoog opwindend waren. Spangenberg (2005) ontdekte ook dat wanneer de muziek en de geur congruent waren (kerstmuziek en kerstgeuren), dit leidde tot hogere beoordelingen van de winkelomgeving. Hirsch (1995) toonde in een casino aan dat een aangename omgevingsgeur 45% meer omzet opleverde dan vergelijkbare niet-geurende speelautomaten ruimtes. Interessante feiten over reukzin en geuren.
Er is bewijs genoeg dat klantervaring de belangrijkste gamechanger is voor zakelijk succes. Een onderzoek van Walker uit 2013 voorspelde dat tegen het jaar 2020 klantervaring de prijs en het product zal overtreffen als de belangrijkste onderscheidende factor van een merk. Een ander onderzoek uit 2015 door Synchrony Financial, dat meer dan 1000 shoppers ondervroeg, onthulde dat meer dan de helft van de shoppers zegt dat ze een hogere prijs zouden betalen voor de klantervaring die ze het meest waarderen.
Nu klanten zich steeds meer bewust zijn van hun merkkeuzes en duidelijke voorkeuren hebben voor interactie-interface en aankoopkanaal, moeten retailmerken ook een goede mix van online en in-store strategieën toepassen.
Hoe beïnvloedt geur
menselijk gedrag?
Geuren die positieve herinneringen oproepen, motiveren de besluitvorming en verbeteren de ervaring van de consument.
Geur is vaak de eerste waarschuwing voor veiligheid of gevaar, vriend of vijand. Geuren hebben de kracht om je gedrag te sturen op een instinctief en onbewust niveau. Gelukkig kun je de kracht van geur ook benutten en bewust in je voordeel gebruiken.
Het is ironisch dat de meeste mensen de kracht van geur onderschatten. Geuren hebben het vermogen om in milliseconden zowel positieve als negatieve psychologische gemoedstoestanden en reacties op te roepen.
Evolutionair gezien kan een negatieve geur, zoals een dood dier, een onmiddellijke reflex opwekken om op de vlucht te slaan.
Een positieve geur, zoals brandend hout of bakkende koekjes, kan een gevoel van veiligheid opwekken en de drang om vrienden te zijn terwijl je rust en verteert.
Welke geuren roepen bij jou herinneringen op?
In Remembrance of Things Past laat Marcel Proust zien hoe geur verbonden is met vroege levenservaringen die zijn opgeslagen in geheugen engrammen van specifieke neurale netwerken. Proust beschrijft op levendige wijze hoe vergeten jeugdherinneringen met hun oorspronkelijke intensiteit weer in het bewustzijn worden gebracht wanneer de hoofdpersoon in zijn verhaal een biscuitje in een kopje thee doopt.
Onderzoekers noemen dit “Proustiaans geheugeneffect”. Herinneringen uit de kindertijd die verband houden met geur blijven mensen hun hele leven bij. Onlangs hebben Rachel Herz van de Brown University en Haruko Sugiyama en collega’s van de Kao Corporation in Japan een onderzoek uitgevoerd om vast te stellen hoe de geur van een product persoonlijke emotionele herinneringen oproept en de aantrekkingskracht van een product op potentiële consumenten beïnvloedt.