Hoe Geurmarketing Werkt

Denk eens aan het binnenlopen van een bakkerij. Hoewel zij niet uitsluitend bakken voor geurmarketing, wekt de geur van versgebakken koekjes en brood het verlangen en verleidt mensen om te kopen. Makelaars maken gebruik van geur bij het presenteren van een huis. En dit zijn slechts enkele voorbeelden. Er is een reden dat het werkt.
Een positieve geur prikkelt de zintuigen van een persoon. Wanneer het een aangename geur is, helpt dit een algehele positieve ervaring voor de consument te creëren. Als het de eerste keer is dat een klant uw winkel bezoekt, heeft dit een sterke invloed op de gevoelens van die klant tegenover uw bedrijf. Wanneer een klant eenmaal een vaste bezoeker wordt, verwacht hij of zij automatisch die geur zodra ze binnenlopen. Uiteindelijk kan het een geur worden die men altijd met uw bedrijf associeert, iedere keer dat ze de geur ruiken. Het doel van geurmarketing is de klantbeleving te versterken, wat uiteindelijk de verkoop kan stimuleren.
Een bedrijf kan met de geuren die het gebruikt een bepaalde stemming of sfeer willen oproepen. Bent u ooit langs een koffiezaak gelopen en een geur geroken die doet denken aan koffiebonen, koekjes of een andere aangename geur? En bij een spa? Daar ruikt het vaak naar etherische oliën, zoals lavendel of munt. Deze geuren staan bekend als rustgevend.
Sommige bedrijven gebruiken diffusers om een geur te verspreiden. Deze diffusers brengen een lichte geur in de lucht, waardoor klanten zich kalm en prettig voelen in de winkel. Dit kan bijvoorbeeld een geur zijn als lavendel of vanille.
Een bedrijf kan ook een specifieke geur in verschillende delen van de winkel sprayen. Zo ruikt elke klant die binnenkomt deze geur en legt onbewust een verband met het bedrijf.

Het effect van geur op de hersenen

Het kernconcept van geurmarketing draait om hoe de hersenen zintuiglijke prikkels verwerken. Wanneer meerdere zintuigen worden aangesproken, helpt dat de klant om een locatie of bedrijf beter te onthouden. Het opnieuw ruiken van die geur buiten het bedrijf of bij een later bezoek, zorgt ervoor dat de herinnering weer tot leven komt.
Het stimuleren van één of meerdere zintuigen helpt een merk om op emotioneel niveau met klanten te verbinden. Dit geldt in het bijzonder voor geur. Het limbisch systeem in de linker hersenhelft verwerkt de reuk. Het is verantwoordelijk voor het reguleren van emoties en het verwerken van geuren. Dit betekent dat er een directe link bestaat tussen geur en emotionele verbinding. Interessant genoeg is geur het sterkste van de zintuigen en heeft het de krachtigste link met herinneringen.

Voordelen

U kunt de verkoopcijfers verhogen wanneer u een emotionele verbinding legt met klanten, bijvoorbeeld via geurmarketing. Een bepaalde geur kan er zelfs voor zorgen dat iemand bereid is meer te betalen voor een merk. Wanneer een ruimte een aangename geur heeft, associeert de klant dit met hogere kwaliteit. Bovendien blijven klanten vaak langer in uw winkel wanneer de geur aangenaam is.
Gebruik geurmarketing om de stemming van uw klanten te verbeteren. En onthoud: een tevreden klant geeft eerder geld uit in uw winkel.
De geur van uw winkel wordt onderdeel van de essentie van uw bedrijf. Het wordt een belangrijk aspect van merkherkenning en draagt bij aan de eerste indruk van uw klanten.

Bewijs

Een aangename geur kan de uitgaven van klanten met wel 20% verhogen, zoals aangetoond in een studie gepubliceerd door Washington State University.
In een onderzoek gepubliceerd in het International Journal of Marketing Studies verbeterde de aanwezigheid van geurbeleving in een Nike-winkel zowel de winkelervaring als de algehele perceptie van de winkel.
Marktonderzoek van Samsung wees uit dat consumenten hun winkeltijd met 26% onderschatten wanneer zij worden blootgesteld aan een aangename geur. Deze klanten bezochten drie keer zoveel afdelingen als klanten die niet werden blootgesteld aan een aantrekkelijke geur.
SCENTLINQpro begrijpt de sterke relatie tussen geur en marketing. Wij zijn experts in de geurbeleving en kunnen voor uw bedrijf een geur creëren die de verkoopcijfers verhoogt en winkelen bij u tot een nóg betere ervaring maakt.

Citaten:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33329267/

https://www.scientificamerican.com/article/do-scents-affect-peoples/

Ontdek hoe wij uw merk kunnen versterken…

In een tijd waarin consumenten zich steeds bewuster zijn van hun merkkeuzes, is het voor retailers essentieel om de juiste strategieën in te zetten.

Ontdek hoe wij u kunnen helpen een emotionele connectie te creëren met behulp van geur – een krachtig instrument dat grote impact kan hebben op uw merk en uw resultaten.

Neem Contact Op